IAA Mobility pictează un viitor verde rupt din filmele science-fiction

de: Andrei Tilimpea
14 09. 2021

Internationale Automobil-Ausstellung este un eveniment aflat în strânsă legătură cu tradițiile și cultura germană pe care le reprezintă. Acesta a avut loc prima dată la Berlin, în 1897, iar acum, în timpurile moderne, IAA se desfășoară, aproape exclusiv, în Frankfurt. Amânat de pandemie, precum și de scăderea constantă a interesului pentru spectacole auto în Occident, spectacolul din 2021 a fost redenumit și mutat la München.

IAA Mobility nu mai este o colecție de vaste săli de expoziție asamblate ca un templu al cultului mașinii, ci s-a pregătit să vorbească despre toate aspectele transportului contemporan, inclusiv problemele cele mai arzătoare din industrie. Deocamdată, mașina rămâne principalul mod de transport, însă discuțiile despre design estetic, ușurință în folosire sau tehnologizare au trecut pe locul doi în lista de priorități, după discuțiile ce țin de impactul ecologic pe care această industrie îl are asupra Pământului.

În multe privințe, acest eveniment a fost scena de spectacol a lui Mercedes, chiar dacă a avut loc în orașul natal al celor de la BMW. Steaua cu trei colțuri a prezentat modele și concepte electrice, despre care am discutat aici.

VW, Audi și BMW nu au rămas nici ele în urmă cu inovația. Cu toate acestea, au existat o mulțime de nume lipsă, companii afectate de recesiunea economică, care au conștientizat scăderea constantă a interesului pentru marile evenimente auto. Organizatorii IAA nu au reușit să ademenească GM, Toyota și Stellantis, trei dintre cele mai mari companii din industria auto, dar s-a asigurat că producătorii mai mici și constructorii de biciclete sunt bineveniți. BMW, în special, a arătat că ar putea acoperi toate părțile din spectrul de mobilitate, cu biciclete și scutere.

Mai jos, voi prezenta unele dintre cele mai interesante modele.

Polestar CAKE Makka și Re: Move

Polestar a prezentat un prototip funcțional al conceptului Re: Move. Transportorul electric subțire, de 750 mm, este conceput pentru centrele urbane, și este capabil să care până la 180 kg de marfă direct pe pistele pentru biciclete. Polestar îl descrie ca o „nouă categorie de vehicule”. A mai fost prezentată o nouă versiune a bicicletei Makka by CAKE. Ediția Makka – Polestar by CAKE este concepută pentru a fi montată pe o mașină Polestar 2, cu un încărcător integrat care completează bateria bicicletei pe măsură ce călătoriți la destinație.


BMW i Vision AMBY și Motorrad Vision AMBY

Cele două concepte AMBY ale BMW încapsulează intențiile viitoare ale companiei. AMBY – „mobilitate adaptivă” – include două tipuri diferite de vehicule pe două roți. Primul, i Vision AMBy, este „o bicicletă electrificată pentru urbaniști”, după cum spune compania bavareză. Al doilea model, Motorrad Vision AMBY, este mai robust, asemănător unei motociclete, care elimină cu totul pedalele. Ambele servesc pentru a estompa liniile dintre bicicletă, bicicletă electronică și scuter, deși compania notează că pentru a merge pe un drum principal cu o viteză de până la 60 km/oră va fi nevoie de asigurare și de permis de conducere.


BMW Motorrad Concept CE 02

Ultimul vehicul pe două roți de la BMW a fost Motorrad Concept CE 02, cel mai recent dintr-o serie de concepte din ce în ce mai radicale din divizia de motociclete a producătorului de mașini. CE 02 este o viziune a unui viitor scuter electric, care se mândrește cu un skateboard integrat care se dublează ca suport pentru picioare, împreună cu o accelerație țeapănă și un design geometric simplu. Poți să citești mai multe despre acest model aici.


Circular BMW i Vision

Cuvântul cheie a evenimentului IAA Mobility a fost „circularitate”. Cu electrificarea stabilită în mod esențial ca parte a viitorului termen scurt, mediu și lung, următoarea provocare este reducerea amprentei masive de carbon implicată în construirea unei mașini. Aproape un sfert din emisiile de carbon din întreaga durată de viața a unei mașini sunt generate în fabrică, cifră care crește pentru vehicule electrice.

Răspunsul BMW este i Vision Circular, o perspectivă către luxul pe patru roți din 2040. Aceasta este o abordare exterioară mult mai modestă decât în ​​prezent, în timp ce, habitaclul se mulează pe întreaga suprastructură a mașinii, fiind împodobit cu forme geometrice subtile și iluminate.

Cu o lungime de doar 4 m, forma a fost modelată pentru a maximiza spațiul interior. O interfață de utilizator „figitală” ocupă tabloul de bord, jumătate operă de artă și jumătate centrul de comandă, aceasta prezintă informațiile de care șoferul are nevoie direct pe parbriz. Conceptul are chiar și un design sonor produs de către Hans Zimmer. Deși formele și etosul designului sunt noi, povestea principală din spatele i Vision Circular este legată de modul în care sunt utilizate materialele. După cum sugerează și numele, aceasta este o mașină creată pentru un circuit închis de consum al materialelor, unde fiecare element a fost gândit să poată fi reutilizat sau reciclat, de la caroserie la baterie.

Compania utilizează în prezent o proporție de 30 la sută material reciclat și refolosit în noile sale mașini și speră să împingă acest procent la 50 la sută în următorii câțiva ani. Tendința către mai puține materiale folosite este ceva ce designerii companiei au explorat cu actualul BMW iX, iar Vision Circular împinge lucrurile și mai departe.

Smart Concept # 1

Un alt model interesant prezentat anul acesta vine tot de la Mercedes. Divizia Smart MB a propus o schimbare de direcție cu SUV-ul său Concept #1. Pentru o companie care s-a străduit întotdeauna să obțină un sens financiar din inovațiile sa incontestabile, trecerea la SUV-uri nu este surprinzătoare. Fugind de stilul caroseriei colorate în două tonuri, în favoarea unui aspect mai fin și mai convențional, Conceptul # 1 este mai mare decât predecesorii săi din toate punctele de vedere, sugerând că Smart dorește să se întoarcă pe piața profitabilă din SUA. Rămâne de văzut dacă există un viitor pentru o nouă versiune a micului model Fortwo.


ACM City One

Mașinile cu adevărat mici au avut tendința de a fi jucători de nișă la IAA Mobility. City One de la ACM este un exemplu. Adaptive City Mobility a creat o micro-mașină industrială, care seamănă mai degrabă cu un troller. Prin încorporarea unui set de baterii suplimentare, autonomia mașinii poate fi extinsă rapid și simplu, fără a fi nevoie de o infrastructură de încărcare puternică. Proiectat în Germania, City One este în dezvoltare de opt ani și este acum pregătit pentru producție.

City Transformer

O altă mașină urbană ultra-compactă, trucul lui City Transformer este un set de axe extensibile, care dau posibilitatea unor manevre mai convenționale pe șosea. În modul „Oraș”, vehiculul cu o lățime de 1 m poate fi parcat în cele mai strânse locuri, până la patru astfel de mașinuțe pot fi încadrate într-un singur loc de parcare convențional. Acesta are și o ușă de tip foarfecă articulată înainte pentru a ușura accesul. Producătorul sugerează o autonomie de peste 160 de kilometri și un design cu întreținere redusă.


ID Volkswagen. VIAŢĂ

VW a avut o prezență scăzută la IAA Mobility. Principala dezvăluire a companiei a fost ID. LIFE, un alt pas de-a lungul drumului către ideea unei mașini electrice universale pentru toți. Valoarea cheie aici este costul, pentru că VW vrea să extindă ideea „mobilitate electrică de bază” cu o mașină bine proiectată, ușor de produs, ușor de conectat și, mai presus de toate, mai puțin costisitoare decât orice altă mașină electrică de dimensiuni mari lansată până în prezent.

Conceptul Porsche Mission R

Adăugă înapoi tot ceea ce a fost scos de pe această mașină de curse electrică și vei avea o idee bună despre cum va arăta prima mașină sport, pur electrică, Porsche. Până în prezent, Porsche-urile electrice au venit toate cu patru uși. Rămâne de văzut dacă trecerea companiei la motorizarea 100% electrică va fi considerată o erezie, asemenea lansării primului său SUV în 2002. Mission R este o mașină imaculată, cu viteză obținută cu ajutorul materialelor noi, cum ar fi materialele plastice armate cu fibre naturale și un nou tip de motor electric. Interiorul brut, are o cușcă de rulare din fibră de carbon și ham de siguranță specifice unei mașini de curse, iar toate acestea indică un viitor în care Porsche se inspiră mult mai mult din pistă.